Dolar
Euro
Altın
BİST
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Konya °C
Konya
°C
°C
°C
°C
°C

MUSTAFA KARADENİZ “YEREL YÖNETİMLERDE KALKINMA STRAJİLERİ”

MUSTAFA KARADENİZ “YEREL YÖNETİMLERDE KALKINMA STRAJİLERİ”
11 Aralık 2023 12:43
244

MUSTAFA KARADENİŞZ “YEREL YÖNETİMLERDE KALKINMA STRAJİLERİ”
Yerel Kalkınma, yerel dinamiklerin harekete geçirilerek, yerel toplulukların fiziki, ekonomik, sosyal, kültürel ve siyasal alanda sürdürülebilir kalkınma ilkelerine uygun olarak gelişimini sağlamayı hedefleyen bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır
Küreselleşme ile birlikte yerel ekonomiler, küresel ekonomik sistem ile bütünleşmektedir. Buna karşın söz konusu ekonomilerin yerel düzeyde sahip oldukları farklılık, yeni ekonomik düzen içerisinde kendilerine has bir özellik olarak kalmaktadır. Ulaşım ve iletişim maliyetleri azaldıkça yerellik yoğunlaşmaktadır. Coğrafyanın son bulduğu ve mesafelerin önemini kaybettiği yönündeki öngörülere rağmen, yerel düzeyde sanayileşmiş toplumlar arasında fark ekonomik büyüme noktasında artmaktadır.
Yerel düzeyde yürütülen faaliyetler daha geniş çaplı politikalar için katma değer sağlamakta; genel olarak sosyal ve ekonomik şartlarda uzun vadeli gelişmeler için güçlü bir temel atmaktadır. Finansal ve ekonomik kalkınma açısından önceden göz ardı edilmiş veya eksik değerlenmiş kaynakların potansiyelini serbest bırakma kapasiteleri sebebiyle günümüzde yerel faaliyetlere ve bu düzeydeki örgütlere de önem verilmektedir. Söz konusu örgütler arasında bölgede faaliyet gösteren özel işletmeler, sivil toplum kuruluşları (STK’lar) ve kamu kurumlarının çeşitli birimleri yer almaktadır.
Yerel Kalkınmada Küresel Öneriler
Yerel Ekonomik Kalkınmanın başarısı için yerel dinamiklerin, potansiyelleri ortaya çıkarılmalıdır.
Özellikle ilçelerde istihdamın arttırılması sorunun çözümü için, yerel ekonomilerin işleyiş şeklinin temelden yeniden değerlendirilmesi ve bunların ana hedefi insan onuruna yakışır ve verimli istihdam yaratacak şekilde yeniden inşa edilmesi gerekmektedir. Böylece vatandaşlar gelir elde edebilirler ve sahip oldukları iyi bir işle tatmin olarak sosyal hayatta toplumsal bütünleşmeyi gerçekleştirebilirler.
Yerel yönetimlerle birlikte topyekûn bir kalkınma için tüm kesimlerin desteğinde ortak bir amaç geliştirmeli büyümenin teşviki, eşitsizliklerin azaltılması ve yoksulluğa karşı mücadele gerçekleştirilmelidir.
Yerel Ekonomik Kalkınma birliklerinde yer alan organizasyonlara (kooperatifler, birlikler, sendikalar vb.) teknik ve mali destek sağlanmalı. Bu organizasyonlar mali yardımlar, krediler, vergi indirimleri, iş eğitimleri, teknik danışmanlık ile desteklenmelidir.
Öncelikle yerel sermayenin canlanması hedeflenmeli, esnek şekilde yatırım teşvik edilmelidir. Yerel Ekonomik Kalkınma kapsamındaki önceliklerin sürdürülebilir bir mali plan çerçevesinde yaşama geçirilmesinin sağlanması için katılımcı ve şeffaf bir bütçe hazırlanmalıdır. Üretime dönüştürülemeyen yerel birikimlerin yerel ekonomiye kazandırılması için çeşitli teşvik mekanizmaları geliştirilmelidir. Yerel yönetimlerin belirlediği olanak ve teşviklerle küçük ve orta ölçekli işletmelerin üretimi yerelin üstünlüklere sahip olduğu alanlara kaydırılmalıdır.
Yoksul kesimlerin işgücü bilgi ve becerisindeki eksiklikler, ekonomik gelişmeden aldıkları payın artmasının önündeki en büyük engeldir. Yerel yönetimler uygun iş eğitimi sağlayarak bu kesimlerin istihdam koşullarını yaratmalıdır. Yerel yönetim ve oluşturulan koalisyonlar, mevcut işgücü verilerini toplamalı ve bu verileri kullanarak Yerel Ekonomik Kalkınmanın etkinlik ve ürünlerini artırmalıdır.
Yerel yönetimler kentsel gelişmeyi yasaklarla kontrol etmek yerine teşvik etmeli ve yönlendirmelidir. Gelişme potansiyeline sahip araziler belirlenmeli, gelişme için hazırlanmalı ve sonra da kullanıma açılmalıdır. Planlama eyleme yönelik bir rehber oluşturmalı, geleceğe yönelmeli ve kentsel getirim kentsel eşitsizlikleri azaltmak için yeniden paylaşımını sağlamalıdır.
MUSTAFAKARADENİZ KİMDİR ?

1984 yılında Konya’nın Ilgın ilçesine bağlı Çiğil mahallesinde dünyaya geldim. Sekiz kardeşli geniş bir ailenin yedinci evladıyım. Evliyim

İlk – orta öğretimimi ve üniversite hazırlık eğitimimi Ilgın’da aldıktan sonra Lisans eğitimi Eskişehir İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi işletme bölümünde tamamladım. Daha sonra Yüksek Lisans eğitimimi Kütahya DPÜ Sosyal Bilimler Enstitüsünde kamu ekonomisi alanında yazdığım tez ile tamamladım. Yüksek Lisans eğitimimden sonra Ankara Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde Doktora çalışmalarında bulundum.

Gerek ulusal gerekse de uluslararası yayınevlerinde yayınlanmış toplamda 21 adet kitabım bulunmaktadır. Bu kitapların üç tanesi Oxford gibi uluslararası üniversitelerde okutulan ders kitaplarının Türkçe çevirisidir. Eserlerim gördükleri teveccüh sonucunda toplamda 78 baskı yapmıştır. Eserlerin konusu yerel yönetimler, kamu ekonomisi, bütçe ve meslek sınavlarına hazırlık alanındadır. Kitaplarımın yanında gerek ulusal gerekse de uluslararası alanda yayınlamış makalelerim bulunmaktadır.

İŞ HAYATIM

A grubu kariyer meslekler olan Kaymakamlık, Müfettişlik, Uzmanlık, İdari Yargı Hakimliği mesleklerine giriş sınavlarına yönelik devlet üniversiteleri – özel üniversiteler ve özel akademilerde kamu ekonomisi / bütçe / vergi hukuku dersleri vermekteyim. Yine çeşitli bakanlıklarda çalışan bakanlık mensuplarına yönelik görevde yükselme alanında denetim dersleri vermekteyim.

Ayrıca 1970 yılından buyana Ankara’da faaliyet gösteren savaş yayınevinde yazar ve editörlük yapmaktayım. Hem verdiğim derslerden hem de yazdığım kitaplardan telif hakkı almaktayım.

Yine kendi akademik alanımla ilgili birçok ulusal ve uluslararası yatırım projesinde danışmanlık ve proje yürütücülüğü yaptım. Bu projelerin bazıları şunlardır;

Kütahya ili Yılmazlar tarım çiftliği, küçükbaş besi projesi (proje değeri 24.000.000 TL ) – 2022 – Kanber Mühendislik Danışmanlık

Altıntaş ilçesi, Arıoğlu büyükbaş besi projesi ( proje değeri 600.000 EURO )- 2021 – Kanber Mühendislik Danışmanlık

Seydi köy 400 KW’ lık GES projesi ( proje değeri 500.000 EURO ) – 2020 – Kanber Mühendislik Danışmanlık

Düzce Enerji Birliği İmalat İşletme Sanayi ve Ticaret A.Ş’nin HASANLAR HES tesisi için Karbon sertifikası Ekosistem Değerlendirme Raporu, 2014 – Prof. Dr. Özgür Emiroğlu ( proje yürütücüsü )– Osman Gazi Ünv. ( 200.000.000 TL)

BÜKOR Elektrik Üretim A.Ş nin DARCA HES tesisi için Karbon sertifikası Ekosistem Değerlendirme Raporu – ( 187.000.000 TL )

ATLAS Enerji Üretim Termik Santrali Değerlendirme Projesi – Özgür Emiroğlu ( proje yürütücüsü )– Osman Gazi Ünv. ( 240.000.000 TL)

REKLAM ALANI
Whatsapp Destek